Sov dig smal!

Har ju tidigare varit inne på detta med att sömn är viktigt för viktnedgång. Det har gjorts en forskning som säger att sömnen har betydelse för vikten och det är fatiskt svenska forskare som kommit fram till detta. Förlorad nattsömn kan alltså sätta sig på magen som bukfett! Orsaken bakom är en obalans mellan mättnads- och hunger-hormoner, som gör att man äter mer. Det kan även ha att göra med att stresshormonerna påverkas, vilket i sin tur påverkar ämnesomsättningen negativt. Det är ju då tur att jag köpte mig en ny säng och madrass sist.

Öka sovandet!

Vad jag däremot inte har gjort är att sova mer. Kanske är dags för det nu då! Jag har dock köpt en sänggavel till min säng sedan sist. Jag kände att jag ville piffa upp sängen lite. En sänggavel gör att sängen känns mer rejäl! Funderar även på att köpa andra saker till sängen nu, så att man vill lägga sig i den. Kanske lite nya kuddar, filtar och annat mysigt? Jag köpte min sänggavel på nätet på en webbutik och kommer nog göra samma sak med min övriga inredning för sovrummet.

Äta rätt är även det viktigt!

Förutom en god natts sömn behöver den som önskar gå ner i vikt, fortfarande tänka på vad man äter, och att man ska röra på sig. Det hade ju dock inte vart fel att kunna sova bort allt utan att göra något annat, men men det är ju en önskedröm att det skulle vara så!

 

 

 

18 jan 2018