Fitness för tjejer, hur äter man?

Är du på väg mot drömformen inför en fitnesstävling eller bara vill se snygg ut på stranden? Det finns artiklar på nätet om hur du bäst bygger upp musklerna. Sedan är det bra att vara redo för fas två: diet!

Att fettförbränna inför en fitnesstävling brukar kallas att deffa. Deff står för definition och syftar till att definiera musklerna. Det innebär att man vill förlora fettmassa och bibehålla muskelmassa på samma gång.

För att göra det så krävs det ett kaloriunderskott. Du måste äta mindre energi än vad du gör av med. Problemet vid kaloriunderskott är att kroppen börjar bryta ner muskler för att få energi. Man behöver ligga på en lagom nivå för att kunna förlora vikt men motverka muskelnedbrytningen, och det gör man enklast genom att räkna kalorier.

Ett underskott på 500 kcal från ditt totala energibehov kan du initialt rikta in dig på. Du behöveräkna ut ditt basala energibehov (BMR), som är ett mått på ditt energibehov i vila. Det finns sidor på nätet du kan göra det på.

När du vet hur mycket energi du ska äta, så gäller det också att veta hur mycket energi du får från olika livsmedel. Många upplever att en köksvåg är en bra investering vid deff. På så vis kan du väga maten och räkna ut hur mycket energi den innehåller.

Bra använda kosttillskott

Det är inte fel att satsa på olika kosttillskott under en deff. Bland annat kan du satsa på vassleprotein, som ger dig protein. Använd även Fitline fitness, som du hittar på fitline-fitness.se. Du kan även se till att få i dig trefasprotein samt aminosyror i fri form så som EAA och BCAA.

 

 

23 aug 2019